Suomalaisten kuljettajien dominoima Neste Ralli

Suomalaisten kuljettajien dominoima Neste Ralli

Neste Ralli on Suomen suurin vuosittainen autourheilutapahtuma. Kilpailu kuuluu rallin MM-sarjaan, mikä takaa sekä suomalaisten että ulkomaalaisten huippukuljettajien osallistumisen kilpailuun, joka puolestaan lisää ihmisten kiinnostusta tapahtumaa kohtaan entisestään. Yleisöä tapahtumaan saapuukin niin Suomesta kuin ulkomailtakin. Neste Ralli tunnettiin aiemmin nimellä Jyväskylän Suurajot, mutta nimi vaihdettiin vuonna 1997. Ensimmäisen kerran Jyväskylän Suurajot järjestettiin vuonna 1951 ja tuolloin voittajaksi ajoi Arvo Karlsson. Aiemmin kilpailu on voitu järjestää eri alueilla aina Rovaniemeä myöten, mutta vuonna 1955 tehtiin rajaus, jonka mukaan ralli ajettiin pelkästään Keski-Suomessa. Neste Rallia on perinteisesti hallinneet suomalaiset kuljettajat. Ensimmäinen voittaja Suomen ulkopuolelta oli ruotsalainen Erik Carlsson, joka ajoi voittoon vuoden 1957 kisassa. Kyseinen vuosi oli ruotsalaisille hyvä, sillä kymmenen parhaan kuljettajan joukkoon ajoi peräti seitsemän kuljettajaa länsinaapuristamme. Vuonna 1959 Suurajoista tuli osa rallin EM-sarjaa ja MM-sarjan käynnistyttyä vuonna 1979 vakiinnutti Suurajot paikkansa myös MM-sarjassa.

Menestyneitä kuskeja

Suomen MM-rallin tiet ovat nopeita ja haastavia ja onkin sanottu, että jos voittaa Suomessa, voittaa myös muualla. Rallin historian aikana suomalaiset ja ruotsalaiset kuljettajat ovat hallinneet kisaa ja vain kourallinen ei-skandinaaveja on onnistunut voittamaan kisan. Ensimmäisenä tähän temppuun pystyi Espanjan Carlos Sainz Toyota Celican ratissa vuonna 1990. Kaksi vuotta myöhemmin voittoon ajoi Ranskan Didier Auriol. Seuraavaa ei-skandinaavin ajamaa voittoa saatiin odottaa aina vuoteen 2003 asti, jolloin virolainen Markko Märtin ajoi kisan voittoon Fordillaan. Sittemmin ei-skandinaavisia voittajia ovat olleet ranskalaiset Sébastien Loeb (2008, 2011 ja 2012) ja Sébastien Ogier (2013) sekä britti Kris Meeke (2016). Suomalaisista Neste rallissa ovat menestyneet muun muassa Simo Lampinen (kolme voittoa), Timo Mäkinen (neljä voittoa), Tommi Mäkinen (viisi voittoa), Markku Alén (kuusi voittoa), Marcus Grönholm (seitsemän voittoa) ja Hannu Mikkola (seitsemän voittoa), joka onnistui ajamaan kilpailun ykköseksi peräti kolmella eri vuosikymmenellä

Minne seuraamaan rallia ja onko skoottereista apua?

Neste-rallin seuraaminen on helppoa, mutta on muutamia seikkoja, jotka kannattaa ottaa huomioon. Ensimmäinen huomioitava seikka on ruuhkat, joita valtavat yleisömäärät aiheuttavat Keski-Suomen teillä. Mikäli haluaa välttää pahimmat ruuhkat, kannattaa paikalle saapua päivää tai paria aikaisemmin, mikäli se on mahdollista. Toisena vaihtoehtona on suositut skootterit, joiden avulla pääsee kätevästi liikkumaan pienemmilläkin teillä. Skootterilla on helppo päästä lähelle rallin vauhdikkaita erikoiskokeita. Tämän lisäksi skoottereista on etua siinä, että erikoiskokeiden yleisölle tarkoitetut autopaikat täyttyvät varsin nopeasti ja skootterin parkkeeraaminen alueelle on huomattavasti autopaikan löytämistä helpompaa. Toiseksi, katselupaikan valintaan kannattaa kiinnittää huomiota ja miettiä jo etukäteen mitä osia radasta haluaisi nähdä. Yksi kuuluisimmista teillä tapahtuvista hypyistä on Ouninpohjassa sijaitseva nk. ”keltaisen talon hyppy” (talo tosin on nykyään valkoinen), jossa autot lentävät hyppyristä useita kymmeniä metrejä. Samalla erikoiskokeella sijaitsee myös kuuluisa Kakariston risteys, jossa autot tekevät tiukan käännöksen peltojen keskellä. Paikalla onkin useasti nähty massiivinen yleisömeri.