Mopedilla mennään!

Mopedilla mennään!

Mopedit ovat kaikille meille tuttuja. Mopedi eli tuttavallisemmin mopo on kevyt moottoriajoneuvo. Moottoripyörään nähden mopoissa on paljon eroja, nimittäin mopot ovat huomattavasti kevyempiä ja hitaampia vauhdiltaan kuin tavalliset moottoripyörät. Mopot, samoin kuin niiden sukulaiset eli skootterit, mielletään usein lähinnä nuorisolle sopiviksi ajoneuvoiksi. Ensimmäinen ajokortti, minkä nuori voi Suomessa suorittaa, oikeuttaakin juuri mopon ja skootterin ajamiselle. Mopoilla on suhteellisen lyhyt historia erilaisten kulkupelien maailmassa, mutta niiden lähtöjuuria ei tarvitse lähteä etsimään kovinkaan kaukaa. Mopot ovat nimittäin saaneet alkunsa Euroopasta ja nimi ”mopo” Ruotsista. Vaikka mopojen historia ei olekaan pitkä, on niiden suosio sitäkin suurempi, ja niiden määrä on kasvanut erittäin nopeasti. Mopoissa on lukuisia etuja, esimerkiksi niiden kevyt ja ketterä liikuteltavuutensa ja helppo ohjattavuutensa. Suurkaupungeissa mopot ovat samalla tavalla arkipäivää kuin mikä tahansa bussi tai metro. Monessa Aasian maassa esimerkiksi taksikyytejä yhdelle ihmiselle hoidetaan yleisesti mopojen avulla. Vaikka tämä saattaakin kuulostaa hurjalta, on tämä monessa paikassa hyvin arkista. Mopot ovat myös helppoja parkkeerattavia, ja parkkipaikka niin pienelle menopelille voi löytyä lähes mistä tahansa. Ei siis ihme, että mopot ovat nykypäivänäkin yksi suosituimmista kulkupeleistä.

Mopojen alkuvaiheet

On selvää, että nykyään mopot ovat arkinen kulkupeli monille meistä. Näin ei kuitenkaan ollut vielä 1900-luvun alussa. Aivan ensimmäiset mopot olivat vain tavallisia polkupyöriä, joihin lisättiin hieman lisää voimaa moottorien avulla. Pienen pienet sähkömoottorit vaihtuivat kuitenkin vähitellen suuremmiksi moottoreiksi. Termi ”mopedi” viittasikin alun perin moottorilla varustettuun pyörään, jossa oli polkimet. Sen sijaan termi ”nopedi” viittasi pyörään, joka kulki eteenpäin moottorin teholla, eikä polkimia ollut lainkaan. Mopojen suosio kasvoi valtavan paljon toisen maailmansodan jälkeen. Koko Eurooppa oli mullistuksen kourissa, ja ihmiset kaipasivat kulkupeliä, joka oli edullinen hankkia. Lisäksi polttoainetta ei ollut helposti ja halvasti kuluttajan saatavilla. Tämän takia kulkupelin täytyi myös olla sellainen, joka olisi halpa tankata, eikä veisi turhan paljoa polttoainetta. 1950-luku oli siis mopojen kaikista suosituinta kulta-aikaa, ja vuosi vuodelta mopojen ominaisuudet muuttuivat entistä modernimpaan suuntaan ja enemmän motorisoiduiksi sekä automatisoiduiksi. Jo 1950-luvulla laki salli nuorempien kuin täysi-ikäisten ajaa mopoja. Tuolloin täysi-ikäisiä nuorempien täytyi kuitenkin käyttää erityisiä harjoittelijakylttejä mopoissansa. Liikenne oli kokonaisuudessaan suuressa kehityksessä, ja autoista tuli entistä nopeampia. Tällöin heräsi myös kysymys mopojen turvallisuudesta autoihin verrattuna.

Modernit mopot

Aluksi mopot olivat siis hyvin lähellä tavallisia polkupyöriä. 1900-luvun edetessä kohti viimeisiä vuosikymmeniä tämä ei kuitenkaan riittänyt ihmisille, ja nuoriso alkoi pikkuhiljaa vaatia enemmän kulkupeleiltään. Amerikkalainen viehätys suuriin moottoreihin ja nopeisiin valtateihin tarttui myös nuoriin, ja mopoilta odotettiin ennen kaikkea hienompia ja tyylikkäämpiä värejä, isompia moottoreita ja suurempaa kulkunopeutta. Mopoissa oli kuitenkin pari ikävämpää puolta: niiden korjaaminen oli erittäin kallista ja varaosia oli huonosti saatavilla. Lisäksi niiden turvallisuus puhutti paljon etenkin, koska kypärää ei ollut pakko käyttää, ja kuskit eivät käyneet kattavia ajokokeita läpi. Pikkuhiljaa mopojen valmistus siirtyi muualle kuin Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin. Aasian markkinat löivät läpi, ja mopojen hinnat halpenivat pienen nousukauden jälkeen. Mopojen rinnalle tulivat myös skootterit, jotka olivat esteettisesti paljon miellyttävämpiä monen kuluttajan silmään. Nykypäivänä retromopot ovat jälleen kovaa huutoa, ja ne yhdistetään usein rock-bändeihin ja nostalgiseen ihasteluun. Skootterit ja mopot ovat hyvin suosittuja nuorison parissa. Aasialaiset valmistajat, kuten Yamaha ja Suzuki hallitsevat edelleen markkinoita. Nykyään mopo on kohtuuhintainen ostos, ja kulkupelin saattaa saada uutena noin 1000-7000 euron hintaan. Käytettynä hinta putoaa kuitenkin alas huomattavasti.