Vauhdin hurmaa ja pakokaasuja

Vauhdin hurmaa ja pakokaasuja

Mopoilu, tai siis mopoilla ajamainen, on tänä päivänä lähinnä nuorison harrastus tai tapa liikkua paikasta toiseen. Suurin osa mopon käyttäjistä on aivan tavallisia nuoria, mutta aina on joukossa niitäkin, joilla on suurempi kilpailuvietti. Mopon rakenteellinen nopeus on määritelty maksimissaan 45 km/tunnissa, joten vauhti on aika vaatimatonta kilvan ajoon. Eikä kilpailu yleisillä teillä muun liikenteen seassa olekaan missään nimessä hyväksyttävää. Tämän päivän mopot ovat kuitenkin tekniikaltaan sellaisia, että varsin pienillä toimenpiteillä on mopon huippunopeutta helppo lisätä. Tämän osa nuorista on oivaltanut, ja niinpä liikenteessä näkyy mopoja, jotka kulkevat huomattavasti kovempaa kuin tuon lain salliman 45km/h. Tällaiset mopot eivät ole laillisia eivätkä missään nimessä turvallisia liikenteessä, ja ne kuuluisivatkin oikeastaan kilparadoille. Tilaisuuksia organisoituihin kilpa-ajoihin mopoilla on maassamme kuitenkin kohtalaisen vähän. Kun katselee kilpailumahdollisuuksia esimerkiksi netistä, on tarjonta aika ohutta. Kaikkein kattavimmin tietoa löytyy Suomen Moottoriliitto Ry:n sivustolta, jossa on tietoa kilpailuista, eri lajien säännöistä ja myös kilpailukalenteri sekä menneiden kilpailujen tuloksia. Mahdollisuuksia löytyy aktiiviselle etsijälle.

Mopoendurance

Mopoendurance on eniten esillä oleva laji mopokilpailuissa. Tässä lajissa kilpailijat kiertävät rataa esimerkiksi kuuden tunnin ajan. Se on joukkuekilpailu, jossa ajetaan joko määräaika tai matka. Mopon tulee olla Suomessa tieliikennekäyttöön hyväksytty mopo, joskaan sen ei tarvitse olla tässä kunnossa kilpailuhetkellä. Sen pitää kuitenkin olla Suomen Moottoriliiton turvallisuusmääräysten mukaisessa kunnossa, että sillä voidaan kilpailla. Kilpailuluokkia on neljä. Sporttiluokkaan kuuluvat mopot, jotka ovat alkuperäisen valmistajan valmistamia, ja niiden tekniset muutokset ovat hyvin rajoitettuja. Proto-luokan mopot tulee olla pääosiltaan alkuperäisen valmistajan valmistamista mopoista peräisin, teknisiä muutoksia voi tehdä melko vapaasti. Classic-luokassa ovat mopot, jotka on valmistettu ennen vuotta 1997 ja ovat alkuperäisen valmistajan valmistamia. Classic Pappa on luokitus vanhemmille alkuperäisille pelti- tai putkirunkoisille vauhtihirmuille. Moottorin tulee sijaita kuljettajan jalkojen välissä alhaalla, ja lisäksi satulan ja etuhaarukan välin tulee olla avoin. Koska kyseessä on joukkuekilpailu, on ajajia oltava vähintään kolme kappaletta ja enintään neljä. Ajajien on oltava 13-vuotiaita, tai heidän on täytettävä 13 kilpailuvuonna.

Sekalaista kilvan ajoa

Mopokilpailut ovat usein hyvinkin paikallisia ja niitä järjestävät eri yhdistykset. Useimmat kilpailut järjestetään enemmänkin hupimielessä ja sinne tullaankin pitämään hauskaa sekä tapaamaan muita saman henkisiä ajajia. Luopioisissa toimii mopokerho Helevetin Tunarit, joka on järjestänyt muusta mopoilusta poikkeavan talvisaikaan ajettavan jääpiitvei-kilpailun jo useana vuonna. Siellä päristellään vanhemmalla mopokalustolla useimmiten pystyssä ympäri aurattua piitvei-rataa, ja nauru kuuluu olevan herkässä. Samainen kerho on järjestänyt myös Paappamopo pullinki -kilpailuja, joissa vanhoilla mopoilla vedetään kytkin savuten mahdollisimman raskasta taakkaa. Aivan täyttä varmuutta ei ole, onko tapahtuma vielä ajankohtainen, mutta joka tapauksessa hauska lisä ryppyotsaiseen kilpailemiseen. Haminan Kannusjärvellä on myös järjestetty erilaisia mopoilukilpailuja vuosien varrella kuten muuallakin Haminan alueella. Nämä kilpailut ovat lähinnä hauskanpitoa aiheen ympärillä, ja monesti harrastajina ovat harmaatukkaiset herrasmiehet. Nuorisoakin on toki mukana, ja tapahtumat ovatkin suunnattu koko perheelle. Jos olet kiinnostunut kilpailemisesta mopolla, kannattaa ottaa yhteyttä Suomen Moottoriliittoon, sillä heillä on tietoa oikeista kilpailuista ja missä niitä järjestetään. Vähemmän vakavaan kisailuun löytyy apu paikallisista mopokerhoista.